harp
about kvarnofoni attimi video news contact partners history




EFTERKLANG / RÖDA STEN KONSTHALL / GÖTEBORG


Öppet
13 Juni - 23 Augusti 2015
Tisdag-Söndag 12-17
Onsdag 12-19
Måndag Stängt

En utställning som utforskar ljud i förhållande till plats, form och minne

Janet Cardiff (CA), Mikael Ericsson (SE), Jonas Gazell (SE), Babette Mangolte (US), José Luis Martinat (PE), Ursula Nistrup (DK), Kirstine Roepstorff (DK), Vinyl, Terror- & Horror (DK)


Notes From The Twin Chamber - Video Installation av Mikael Ericsson, 2015


Den imponerande videoanimationen Notes From The Twin Chamber öppnar upp en märklig och annorlunda värld som är utlämnad till naturens krafter. Ericsson överraskar betraktaren genom att introducera magin i ett flytande kosmiskt universum med teknologiska varelser i organisk förvandling. Till en ljudmatta av bland annat mistlurar, timers och knarrande trä faller fragment av objekt - flygplan, träd, sågblad, shoppingvagnar, skräp och spillror - mot jordens yta, passerar förbi och bryts sönder av okända krafter.

I vad som skulle kunna vara uppvaknandet efter en postapokalyptisk katastrof presenterar Notes From The Twin Chamber ett futuristiskt scenario där tillvaron har förbytts i oordning och förödelse men också möjlighet och hopp. Ericssons anspelning på världen och oron över mänsklig hjälplöshet sammanfaller med några av de stora existensiella frågorna som upptar mänskligheten idag. På så vis skriver Ericssons arbete in sig i en tradition av konstnärlig filosofi som engagerar sig i människans öde och som ser upptakten till världens undergång som ett tillfälle till utforskande och reflektion.

REVEBERERATIONS

Finns det något som kan kallas visuellt ljud?
Hur kan något som inte går att ta på, anta en fysisk form?
Och vad finns kvar efter att ljudet klingat ut?

Lördagen 13:e juni öppnar Röda Sten Konsthall årets sommarutställning Efterklang. Utställningen presenterar skulptur, fotografi, ljud, video och installationer av åtta konstnärer, som på olika vis har ljudet som utgångspunkt i sina verk. Genom att använda ljudkällor såsom natur, trafik, röster, brus, väder och arkitektur dyker Efterklang ner i ett universum av ljudliga och visuella upplevelser.

Utställningen utgår från begreppet ”efterklang”. Det är ett fenomen som uppstår när ett ljud studsar mot till exempel väggar och golv och genom detta antar en helt ny form - en resonans. Med sin immateriella form - och konstanta rörelse – framstår ljudet på detta sätt som en motsats till bilden. När ljudvågorna väl klingat ut så försvinner de för alltid, det enda som återstår är minnet av det du just hört.

Efterklang utforskar ljudets förhållande till form och plats, men reflekterar även över hur ljud kan skapa fysiska rum och upplevas inuti kroppen. Eftersom ljudet upplevs genom våra sinnen kan dess inverkan på känslor vare stor. Utifrån denna tanke försöker Efterklang att ge ingångar till hur vi uppfattar ljudets relation till vår fantasi och inre världar. Utställningen vill förmedla hur ljud tar plats i skapelsen av våra individuella och kollektiva minnen.

Med ett av ljudkonstens moderna mästerverk i centrum – The Forty Part Motet av den kanadensiska konstnären Janet Cardiff – utforskar Efterklang slutligen erfarenheten av det som återstår, i rummet och i oss själva, efter att ljudet klingat ut.

"Ljud är ett immateriellt fenomen – abstrakt, men ständigt närvarande i vår vardag. Det följer oss i allt vi gör och bekräftar vår existens när vi går igenom städer eller landskap, pratar eller drömmer. När det är tyst skapar vi våra egna inre ”soundtracks” – som återspelar det vi upplevt och tar oss tillbaka till de ljud, bilder och platser vi förknippar med minnet. Ytterst spelar ljudet en avgörande roll i skapandet av vår identitet".
- Aukje Lepoutre Ravn

VERNISSAGE

13 juni 2015, kl 12-20
Kl 12 - Utställningen öppna
Kl 14 - Invigningstal kl 14.00
Kl 15.30 - Konsert med Vinyl, Terror- & Horror
Från kl 17 Vernissagefirande med DJ i restaurangen!

www.rodasten.com
www.trumtrum.se

 



Harp Art Lab | Harplinge Väderkvarn