Sveriges Radio - Intervju inför Balett Burlesque für Kvarnofon und Man
(180616)
Musik utan vanliga noter vid ljudfestival i Harplinge
Musiker spelar efter grafiskt partitur – i stället för noter. Det är ett av inslagen vid ”BZZZ! International sound art festival 2017” i Harplinge, på fredag och lördag.
Det är fjärde sommaren som Mikael och Julie Ericsson samlar ljudkonstnärer vid Harp Art Lab, kvarnen i Harplinge.
– Det är kul. Vi har nya deltagare och sådana som återkommer, vi bygger hela tiden ett nätverk, säger Mikael Ericsson.
I år är en av nyheterna att musiker spelar efter grafiska partitur, som har valts av musikern och kompositören Leif Jordansson (som bland annat har spelat med Lars Demian).
– Det var sådant som konst- musiker som John Cage och György Ligeti höll på med. Du kan få ett notblad med flera streck eller till och med ett fotografi, som du ska spela efter, säger Mikael Ericsson.
På fredag kväll framförs musiken av bland annat speed metal-bandet Garn från Falkenberg.
– De är i 14-årsåldern och kan nog bli svåra att styra, men det över-låter jag åt Leif, säger Mikael med ett skratt.
Övriga medverkande i den grafiska musiken är Halmstadkompositören Joakim Jalhed, Bo Söderström som också är från Halmstad samt Niklas Sjösvärd och Gunhild Andersson.
Bland övriga medverkande i ljudkonstfestivalen kan nämnas Björn Eriksson samt Laurie Tompkins och Susie Whaites.
– De ska göra något som bygger på gutturala ljud, säger Mikael.
Du arrangerade förra året även ”Ljud vid Nissan” och då fick vi in olika reaktioner till HP. Flera verkar se ljudkonst som oväsen.
– Ja, och därför är det viktigt att det inte bara blir ett långt gnidande på ett instrument eller annat ting. Det ska vara både underhållande och provokativt. Det måste vara kul.
Vad gör du själv på festivalen? I programmet står att den självspelande kvarnofonen kommer att scratcha ”Tannhäuser” och ”Rigoletto”. Är det du står bakom det?
– Ja, men jag är mest med i mellanakterna då folk flyttar förstärkare och andra saker, säger Mikael Ericsson.
Per Kågström, Hallandsposten, 170706
Sveriges Radio - Intervju inför BZZZ 2017
INGET (O)LJUD FÖREKOM UNDER LJUD VID NISSAN
Replik
Svar till Störd (före eller efter), 1/10
Kultur. Jag beklagar verkligen att du missade det mesta av Ljud vid Nissan då du bara kunde medverka från klockan 16.00 till 20.00 på söndagen.
Eftersom du undrar vad jag höll på med under denna tidsperiod så kan jag berätta följande: jag var med och förberedde Ann-Louise Liljedals konsert Echo of Iron vid den gamla kranen längst ut på Söder där jag också deltog med ett solo för slägga från klockan 19.42 till 19.44.
Det enda ljudet som hängde upp sig under konserten kom från Johannes Bergmark som hängde i och spelade på pianotrådar under kranen med stor virtuositet.
Som ansvarig för projektet kan jag garantera att inget (o)ljud förekom under Ljud vid Nissan. Inte heller någon tystnad.
Mikael Ericsson, konstnär och konstnärlig ledare för Harp Art Lab
HADE (O)LJUDET HÄNGT UPP SIG?
Replik
Svar till Mikael Eriksson, 21/9
Kultur. Vill bara kommentera repliken på min insändare om (o)ljudet vid Nissan under de dagar det höll på.
Jag vill bara berätta, att vi kom hem 16:00 och klockan 20:00 höll fortfarande ljudet på. Jag vet inte om det varit likadant alla dagar det fortgått, men så var det på söndagen.
Kan det ha hängt upp sig?! Eller var du bara ute på en promenad och hörde det då?
Nu har jag sagt mitt om detta.
Störd (före eller efter)
LJUD VID NISSAN LJUDER VIDARE
Replik
Svar till Störd (före eller efter), 15/9
Signaturen Störd stör sig på att Ljud vid Nissan innehåller ljud. Tyvärr måste jag meddela att både konstprojektet och staden längs Nissan kommer att fortsätta att låta även i framtiden.
Tillsammans med väder och vind, maskiner och djur är vi alla medskapare till hur det låter längs Nissan. Ibland smeker staden medhårs och är mjuk och len som en sommardag. Ibland är den grym och krossar allt motstånd med dunder och brak. Allt detta sker som tur inte i total tystnad. Det vore verkligen skrämmande. Nej vi intresserar oss för ljud och tillsammans med konstnärer, forskare och Halmstadbor kartlägger vi ljudet längs Nissan genom ljudpromenader, diskussioner och konstprojekt. Målet är att lokalisera intressanta platser och förbättra promenadstråket längs Nissan. Och här spelar ljudet en viktig roll för upplevelsen av staden och utformandet av den nya stadsdelen på Tullkammarkajen. Vår undersökning presenteras i oktober.
Under tiden fortsätter Ljud vid Nissan och för er som inte tycker om ljud vill jag varmt rekommendera Aga Jarzabova & Maciej Baczyks film/installation, ”Deep in the Image”, som finns att beskåda på Hallands Konstmuseum månaden ut. Ni som tycker om ljud kan också gå dit. För även om det rör sig om en stumfilm, som dokumenterar platser längs Nissan under perioden 3-9 september 2016, så är filmen ett fint exempel på ljudkonst.
Dessutom har jag glädjen att meddela att Ljud vid Nissan deltar på Kulturnatten den 1 oktober från Kran 2 på Tullkammarkajen. Vässa öronen och/eller högafflarna.
Mikael Ericsson, konstnär och konstnärlig ledare för Harp Art Lab
Hallandsposten 20 sept 2016
KULTUR KAN VARA BÅDE VACKERT OCH PROVOCERANDE
Replik
Svar till Störd (före eller efter), 15/9.
Kultur. Under rubriken ”Kultur är inte att sprida oljud” beklagar sig signaturen Störd över det oljud som konstnärer har spridit över Halmstad under några dagar.
Det som jag antar hen åsyftar är ljudkonstfestivalen Ljud vid Nissan, som ägde rum nyligen när konstnärer till exempel återskapade hur det kunde låta vid Järnvägsbron när tågen drog fram.
Att levandegöra historien kring Nissan under en timme vid två tillfällen, tyckte jag personligen blev väldigt effektfullt och fint och många med mig.
Och konst kan vara att skapa oljud. Konst kan också vara vackert och ibland provocerande. Och det var det tydligen denna gången.
Lena Engström (normalstörd)
Hallandsposten 20 sept 2016
Lät. Gamletullsbron var en av platserna där det kom läten ifrån under kulturprojektet ”Ljud vid Nissan” förra veckan
KULTUR SKA INTE SPRIDA OLJUD
Kultur – vad är det? En massa kulturarbetare har gjort sitt jobb – att föra oljud över hela staden under några dagar.
Har vi inte nog av oljud och ljud i vår vanliga vardag, utan att behöva tillföra detta?
Man trodde ibland att man var på en gammal bangård med en massa rostiga lok, konstiga ljud som från en magnetröntgenkamera med mera. Nej vet ni vad, detta måste man kunna betacka sig för.
Finns det inte bättre verksamhet för er är det trist!
Störd (före eller efter)
Hallandsposten 15 sept 2016
Sveriges Radio - Play the Bridge for the Fish - Johannes Bergmark 10 sept 2016
Sveriges Radio - Expedition längs Nissan med Klara Andersson 10 sept 2016
LJUDKONST VID NISSAN BLIR EN UPPTÄCKTSFÄRD FÖR ÖRAT
Fyra kilometer ljud längs stadens å. Harp Art Labs ljudkonstprojekt "Ljud vid Nissan" inleds på fredag.
Ett tiotal konstnärer och en forskare medverkar i projektet. På tisdagen samlades sex av dem vid Nissans strand utanför stadsbiblioteket.
– Jag tycker det är jätteroligt att en så liten stad kan arbeta med så smala genrer, säger Halmstadkonstnären Ann-Louise Liljedahl.
Hennes bidrag till "Ljud vid Nissan" tar sig i uttryck genom att järnskrot slås mot en övergiven kran på Söder. Klangerna det skapar har därefter samlats in och blivit loopar i ett stycke som ska spelas upp under en installation på platsen. För att kunna få fram ljudet fick hon klättra upp i kranen.
Som ett instrument. Den övergivna kranen på Söder blev en källa till ljud, bland flera, under ljudkonstfestivalen.
– Den är hög och rostig och det blir en klang så stor att det skapar ett eko över Nissan, säger Ann-Louise Liljedahl.
"Echo of Iron" heter projektet och på söndag kommer Ann-Louise att ha en avslutningskonsert där hon improviserar fram ljud av looparna.
– Det här är inget vanligt konstprojekt. Det är ingen konstnär som kommer hit och hänger upp en tavla, utan det är en process, berättar Mikael Ericsson som driver projektet tillsammans med sin fru Julie Ericsson.
Konstnärerna som deltar i "Ljud vid Nissan" bedriver arbetet på plats. Några av dem som kommer utifrån var i Halmstad för två månader sedan för att inspektera miljön.
– De allra flesta idéerna kom då, när man såg platserna på riktigt. Vad man kan göra och vilka platser som känns spännande, säger Johannes Bergmark som har sin bas i Stockholm.
Han fastnade för gångbron utanför biblioteket. Dess vajrar beskriver han som strängar på ett stort musikinstrument som allmänheten ska få spela på. Projektet ser han som ett experiment och en upptäcktsfärd, dels för honom själv, dels för dem som lyssnar. Johannes kommer även att fånga ljud under Nissans yta.
– Jag hittade en drivvedsbit vid Slottsmöllan. I min fantasi såg det ut som ett fiskespö och då fick jag idén om att fiska upp ljud från Nissan, berättar han och visar upp sitt fynd.
På drivvedsbiten ska han fästa en ljudupptagningssladd och ljudet från gångbrons vajrar ska i sin tur skickas i motsatt riktning - till Nissans fiskar.
– Som tack för hjälpen ungefär, säger Johannes Bergmark.
"Ljud vid Nissan" arrangeras av ljudlaboratoriet Harp Art Lab i Harplinge. Med start på fredag pågår det till och med söndag.
Oskar Carlsson, Hallandsposten 7 sept 2016
Sveriges Radio - Ljudpromenad längs Nissan
16 augusti 2016
DAGS IGEN FÖR BZZZ!
Sedan 2011 har ljudkonsten en egen internationell festival i Harp Art Lab i Harplinge. I år går den under temat ”Sånger från undre våningen”.
Under Bzzz!-festivalen, som pågår i kväll och lördag kväll, fylls den gamla kvarnen i Harplinge av performance, sång och improvisation av konstnärerna Laurie Tompkins, Johannes Bergmark, Klara Andersson, Mikael Ericsson, Kajsa Magnarsson, Julie Ericsson och Conor McCafferty. Flera av dem har kopplingar till konstprojektet Ljud vid Nissan, som genomförs i september.
– I en vecka har svenska och utländska konstnärer fått skapa något nytt med kvarnen som utgångspunkt, berättar Mikael Ericsson, konstnärlig ledare på Harp Art Lab.
Festivalen är gratis och årets tema är ”Sånger från undre våningen”.
– Det kommer från Laurie Tompkins som har skrivit ”600 Halmstad songs”. Invigningen i kväll blir spektakulär och sevärd. Då kommer Johannes Bergmark att hänga i pianotrådar, det blir farligt men visuellt, lovar Mikael.
Hilda Blomberg, Hallandsposten, 1 juli 2016
LJUD SKA KOPPLA IHOP STADSDELAR
Ljud från Nissans kaj och New York mixas samman, och Halmstadbors minnen berättas vid en promenad. Det är två punkter vid konstprojektet Ljud vid Nissan i september.
Vårsolen blänker i den röda Kran 2 vid Tullkammarkajen där det annars är ganska tyst mitt på dagen, den första måndagen i maj. Men det lär bli annorlunda 9-11 september. Då ska den österrikiske ljudkonstnären Bernd Klug mixa ljuden från platsen med dem man kan höra i ett hamnområde i New York, Bernds nuvarande hemmastad.
– Jag spelar in ljud i Williamsburg i Brooklyn, en plats som har stora likheter med den här. Eventuellt kan jag till och med livestreama ljud direkt. Planen är att sedan ta tillbaka ljuden till Williamsburg, adderade med ljud härifrån. Det berättar Bernd när vi möter honom i skuggan av kranen, tillsammans med Julie och Mikael Ericsson från Harp Art Lab som står bakom Ljud vid Nissan.
– Det ska byggas en ny stadsdel, Tullkammarkajen, och man diskuterar bland annat gångbroar över Nissan. Vår tanke är att koppla ihop områden längs Nissan med hjälp av ljudkonst och få lättare att förstå staden, säger Mikael och visar platserna på en stor karta som hela tiden håller på att blåsa bort.
– Vi vill ha ljudkonst hela vägen, från Tullkammarkajen till Slottsmöllan. Från ett hamnområde via stad till natur.
Du kan väl inte kalla Slottsmöllan för natur, där finns bebyggelse tämligen nära Nissan?
– Jo, men det är ganska vilt, till exempel på Kaninön, säger Mikael med ett skratt.
Julie och Mikael bjöd in konstnärer till Ljud vid Nissan.
– Vi fick in 120 projektförslag från 26 länder och har valt ut tio, säger Julie.
Deltagarna kommer från olika länder och fyra av dem är från Halmstad: Julie, Mikael, Ann-Louise Liljedahl och Klara Andersson.
Bild: Lina Salomonsson
Klara studerar för närvarande ljudkonst vid Musikhögskolan i Göteborg och ska ordna en promenad vid ljudhelgen, från biblioteksbron till Slottsmöllebron.
– Jag samlar in historier och anekdoter från människor, bland annat via en hemsida, om sådant som har hänt längs promenadvägen genom åren. Det kan vara smarta, dumma, glad eller sorgliga saker – vad som helst – som jag berättar medan vi vandrar. Ett slags stadspromenad?
– Ja, men en alternativ variant som är helt osorterad. Alla berättelser får vara med. En stad består av invånarnas upplevelser, säger Klara.
Harp Art Lab i Harpligen står bakom Ljud vid Nissan 9-11 september, som har stöd från Kulturbryggan, Halmstads kommun och Region Halland.
Harp Art Lab arrangerar även ljudpromenader längs Nissan 28 maj, 11 juni och 18 juni, samt ”BZZZ! – Internationell ljudkonstfestival” vid Harpart Lab, Harplinge väderkvarn 1–2 juli.
Text: Per Kågström
Bild: Lina Salomonsson
Hallandsposten 3 maj 2016
Nästa år får Halmstadborna möjlighet att lära känna Nissan på ett helt nytt sätt. Med projektet ”Ljud vid Nissan” – som genomförs av konstnärer och är undertecknat av Harp Art Lab – är alla inbjudna till ljudpromenader där man lyssnar och diskuterar ljuden kring ån och den nya stadsdelen Tullkammarkajen.
– Man går en promenad längst Nissan bort mot Tullkammarkajen och lyssnar efter ljud. Efter promenaden ses alla och diskuterar vad de har hört. På så sätt lär vi känna vår nya stadsdel, säger Mikael Ericsson, konstnärlig ledare för projektet.
Personer med olika yrken leder promenaderna. Detta för att ge varje vandring sin egen karaktär. Starten är beräknad till mitten av februari och sedan summerar man med en slutmanifestation i mitten av september.
– Nissan är ett enda stort rörligt konstprojekt. Ibland rör ån sig vilt, ibland lugnt och ibland är den farlig. Vilket också betyder att Nissan ständigt låter olika. Därför kommer alla diskussioner att sluta olika, säger Mikael Ericsson.
Hallandsposten 17 dec 2015
Sveriges Radio - Radioreportage om BZZZ 2015
Sveriges Radio - Direktsändning BZZZ 2015 - del 1
Sveriges Radio - Direktsändning BZZZ 2015 - del 2
Sveriges Radio - Direktsändning BZZZ 2015 - del 3
INTERNATIONELL LJUDFESTIVAL I HARPLINGE
När Bzzz-festivalen på fredagskvällen öppnar för andra gången är temat inte längre honungsbin – men nog får den Harplinge att surra.
Det är inte helt lätt att beskriva vad som denna helg pågår i den gamla väderkvarnen, som för övrigt firar 120-årsjubileum i år. Men upplevelse och ljud är vad Bzzz-festivalen handlar om.
Det är Julie och Mikael Ericsson, Harp Art Lab, som är initiativtagare och i år har man ljudkonstkuratorn Kajsa Magnarsson till hjälp.
Årets motto är reuse, remix och reclaim. Sju konstnärer från fem länder, Sverige, England, Italien, Tjeckien och USA, låter besökarna känna, se, höra – och inte höra – ljud av olika slag. Och dessutom deltaga själv. Först blir det workshop, där besökare exempelvis kan bygga egna instrument. Under kvällen börjar konserten, som kanske inte består av sådan musik som vi vanligtvis tänker på.
– Det är större än musik, det har inga fasta former. Publiken är med och interagerar, säger Kajsa Magnarsson.
Själva lokalen, den gamla kvarnen, är också en del av helheten:
– Det är bägaren som fylls av konst, ett ljudlaboratorium. Konst handlar ofta om konservativism, vi satsar på att vara öppna, säger Julie Ericsson.
Förra året drog Bzzz-festivalen omkring 2 000 besökare och Mikael Ericsson hoppas på att slå den siffran i år.
– Man får komma hit när man har badat, säger han.
Tag honom på orden. Det är inte varje dag man kan lyssna på ljud som kanske inte ens hörs.
Per Colliander, Hallandsposten 2015-07-02
HARP ART LAB, BZZZ 2015
KVARNEN SOM MALER KONST
Mitt i det lilla halländska samhället Harplinge, strax utanför Halmstad, står Harplinge Väderkvarn, som sedan ett par år tillbaka inhyser projektet Harp Art Lab, ett konstlaboratorium som drivs av Mikael och Julie Ericsson. Zenit har träffat dem fdr att prata om deras erfarenheter av projektet och deras stundan-de festival, Bzzz.
Det är full aktivitet på Harp Ari Lab när jag träffar konstnärsparet Ericsson i deras konstfylIda väderkvarn. Att hålla igång en äldre väderkvarn är inte gjort i en handvändning och mycket har skett med byggnaden sedan de köpte den 2010. Julie är nu i full färd med att renovera ett rum i andra sidan av kvarnen och Mikael gör sig tillgånglig för att svara på frågar om verksamheten som de driver. Han berättar om hur det hela började och om hur kvarnen gick från att mala mjöl till att mala ideer, som han uttrycker det.
- Själva grundidén var att hitta någon lyp av äldre industrilokal som skulle kunna fungera både som atelje och studio, men samtidigt vara en plats att bjuda in andra konsInärer till - ett konstlaboratorium - och så hittade vi kvarnen som dessutom visade sig vara fungerande. I och med dess skick fick jag idén till min Kvarnofonen, och Julie arbetade vidare på idén till ett konstlaborotorium.
Kvarnofonen är Harp Art Labs första permanenta ljudkonstinstallation. Det är en närmast frankensteinsk uppfinning som befinner sig på kvarnens tredje våning - en kombination av ett gammalt självspelande piano och en kyrkorgel, vars luft-bälgor, som pumpar Iuft i piporna, drivs av väderkvarnens vingar. Metall- och träpipor samsas med plastslangar som sammanlänkar kvarn- och orgelmekanik, nästan som blodådror. Tanken med konstverket är att skapa en självspelande orgel som drivs av naturen, och det har blivit ett projekt som byggs ut allt eftersom tiden går. Mikael berättar att nästa steg bland annat är att utöka orgeln med ytterligare en oktav. Men det är inte bara det rent tekniska som har utvecklats; även presentationen har gått igenom en förvandling.
- Det har blivit mer av en social skulptur än ett ljudkonstverk som man bara upplever passivt. Det är inte bara en statiskt självgående ljud, så som jag började med. Mikael syftar på att fokuset på konstverket har gått från själva konstverket i sig och mer hamnat på metanivån omkring det. Att Förklara hur Kvarnofonen fungerar och berätta historien om hur den har byggts - var alla olika delar kom-mer ifrån - har blivit en lika stor del av verket för Mikael som själva ljudet från det. Samma sak gäller i övriga kvarnen i stort.
- Kvarnen är mer intressant som byggnad att göra ett ljudkonstlabaratorium i än en lada ute på landsbygden. En byggnad som redan är intressant i sig skapar svallvågor, och när det händer något spektakulärt i en sådan byggnad börjar det sakta och säkert att ske saker i det sociala medvetandet, i bygden och kommunen.
Ingen resa lämnar någon oförändrad och Mikael och Julie har gjort många erfarenheter på vägen. Mikael menar att det som han och Julie mest har utvecklats av genom projektet är den kommunikativa aspekten som vuxit fram genom åren.
- Det har blivit ett oerhört socialt projekt. Som konstnär står man oftast i sin lilla ateljé och är skyddad från verkligheten. Men genom det här projektet har vi träffat extremt mycket folk, vilket är roligt. Man vet aldrig vem som dyker upp och på besök, det kommer alla sorts människor. Käkarna har gått ur led på oss!
På vinterhalvåret går kvarnen lite i dvala, det är under sommaren som den mesta aktiviteten sker, eftersom en väderkvarn inte är den varmaste byggnaden att befinna sig i när kylan ligger på. Förutom de fasta utställningarna syns bland annat ljudkonstfestivalan Bzzz, som hade premiär 2014 och fick sitt namn från ljudet av bin, vilket också var det gemensamma temat som sammanfogade de olika inbjudna konstnärernas och artisternas projekt. Kopplingen mellan en väderkvarn och bin är kanske inte vid första anblicken helt uppenbar, men Mikael har en förklaring.
- Idén var att hitta något som engagerar folk, vilket den aktuella bidöden verkligen gör, och det finns också lite av ett miljötema i Kvarnofonen, i och med att den drivs av vindkraft. Det blir ren energi som används till att alstra ljud, så att säga.
Det har knappast undgått någon att hotet mot världens bin, som är en viktig beståndsdel i ekosystemen genom sin pollinering, riskerar att utmynna i en ekologisk katastrof om trenden inte vänds. Under Bzzz-festivalen samarbetade Harp Art Lob med lokala biodlare och arrangerade, utöver konstinstallationer och konserter, föreläsningar i ämnet. Bland konstverken och föreställningarna syntes stor bredd, från ren noise-musik, interaktiva installationer, chipmusik till en duett mellan Kvarnofonen och en armé av rullbandspelare. Arbetet med 2015 års upplaga av festivalen, som går av stapeln 3 juli och pågår i tre dagar, är på gång och är under planeringsstadiet. Precis som förra året kommer del att bjudas in en hel drös olika konstnärer, men den ekologiska vinklingen är i år förändrad. l år har festivalen undertiteln Reuse, Remix, Reclaim.
- Vi behåller namnet, men i år glider vi ifrån bitemat till ljudet av att ta en gaffel och sätta in den i ett väggutag! Annars kommer vi fortsätta på förra årets koncept, alltså att både ha experimentella verk men också dansmusik och allt möjligt. Vi vill att det ska vara en fest!
Idén med festivalen är alt bjuda in ett gäng konstnärer från olika platser och konstnärliga fält för att arbeta på plats inför festivalen med sitt material. Ett genomgående tema i Harp Art Labs verksamhet är det platsspecifika, både rent materiellt och socialt, vilket således även syns i festivalen.
- Vi har gått ut med en inbjudan i början av maj och vem som helst får ansöka under maj månad, på samma sätt som vi gjorde förra året. De som kommer med i projektet arbetar vi sedan intensivt med under en vecka, för att sedan visa upp vad vi tillsummans gjort under helgen. Några av de installationer som görs blir även kvar efter festivalen. Vilka dessa konstverk kommer att bli får vi alltså vänta med att se till juni månad.
• Joakim Jalhed, Zenit nr 44, 2015
UDDA LJUD BLIR KONST
Först några timmars teori, sedan lite praktisk träning och på kvällen konsert av den helt nybildade ensemblen Så skedde under lördagen när fem personer skapade ljud tillsammans utifrån en speciell musikalisk idé.
Salongen på Söder var spelplats för en ljudrik workshop under lördagen. Fem personer hade nappat på en inbjudan från slagverkaren Per Sjögren och mezzosopranen Monica Danielsson.
Utmaningen bestod i att under en knapp dag lära sig ett stycke av tonsättaren John Cage. Några timmar senare skulle det uppföras som del i en konsert.
– Jag är själv ljudkonstnär och tyckte det skulle vara kul att vara med i en workshop som denna. Då ser man hur andra gör och kan knyta nya kontakter med likasinnade, säger Mikael Ericsson som tillsammans med Juliana Nemeti åkt från Halmstad på morgonen.
Dan Schyman är frilansande musiker och Malmöbo. Han komponerar egna stycken och säger sig gilla tanken på att skapa musik på detta vis.
– Jag gillar John Cages filosofiska sätt att se på musik, säger han.
Deltagarna har precis ätit lunch efter en förmiddag som gått i teorins tecken. Nu är det dags att ta sig an instrumenten i salen, eller vara kreativa och hitta egna ljud som de gillar.
– Gör helst egna, unika ljud som ni kan uppföra med era röster eller kroppar, instruerar Per Sjögren.
Om varje person deltar med några ljud var, och uppför de enligt ett schema som är gjort för ändamålet, blir resultatet ett intressant stycke, det kan Per Sjögren garantera.
Uppstår det emellanåt tystnad under stycket är det bara bra, hävdar han. Inte minst för publiken skull.
– Det skärper ens uppfattningsförmåga. Man lyssnar mer uppmärksamt efter nästa ljud.
Det är första gången han och kollegan håller i arrangemanget i Helsingborg, men för dem är det femte stoppet på en liten turné.
– Vi lyckas visa att vem som helst kan framföra ett stycke och bilda en ensemble på bara en dag. Det enda som krävs är intresse för att hitta ljud och inte bara vanliga toner, säger Per Sjögren.
Harp Art Lab håller till i en gammal kvarn i den lilla byn Harplinge i Halmstads kommun. Vi ville naturligtvis veta varför man väljer att starta upp ett ljudkonstprojekt i en kvarn i en by med under 1500 invånare. Vi tog ett snack med Mikael Ericsson, Julijana Nemeti och Kajsa Magnarsson som driver Harp Art Lab.
Berätta lite om Harp Art Lab.
Harp Art Lab är ett laboratorium för ljud- och klimatkonst med verksamhet i Harplinge väderkvarn strax norr om Halmstad. Projektet startades 2010 av konstnärerna Mikael Ericsson och Julijana Nemeti med målet att utveckla en experimentell plattform för företrädesvis unga ljudkonstnärer.
Hur kommer det sig att ni startade Harp Art Lab och varför just på den specifika platsen?
Vi letade efter en rå industrilokal till ett skulpturprojekt som vi planerade, men fann istället en fullt fungerande väderkvarn mitt i den lilla byn Harplinge. Vi köpte kvarnen för att kunna arbeta långsiktigt med byggnadens arkitektur och funktion genom både föränderliga och permanenta ljudkonstverk. Det första större projektet blev Kvarnofonen som Mikael Ericsson installerade 2012. Ljudkonstverket är en självspelande kyrkorgel som drivs av vindkraft och är en pågående process som genomförs tillsammans med konstnärer och besökare i form av workshops och performance. Genom Kvarnofonen har Harp Art Lab utvecklat en arbetsmetod som baserar sig på en socialt engagerad och diskursiv ljudkonstpraktik med inriktning på hållbarhet och klimatförändringar. Detta var också temat för BZZZ International Sound Art Festival som arrangerades sommaren 2014 med ljudkonstnären Kajsa Magnarsson som curator. Konstnärer och biodlare från 12 länder genomförde workshops, performance och installationer som fokuserade på binas situation och det globala problemet med Colony Collapse Disorder. BZZZ blev både en konstnärlig och publik succé och det kommer bli en fortsättning nästa sommar men då på ett annat tema.
Vad är det som gör att det faktiskt funkar utifrån både plats (Harpline är ju en relativt liten by) och konstnärligt innehåll?
När väderkvarnen byggdes 1895 existerade inte Harplinge utan hela samhället har byggts upp och utvecklats kring kvarnen. Vi har med andra ord ett historiskt arv att förvalta och brukar säga att vi låter konstnärer fylla byggnaden med ett nytt konstnärligt innehåll. Men istället för att mala mjöl, mals det nu ljud i Harp Art Lab.
Vad har ni på gång för arrangemang framöver?
Förutom en fortsättning på BZZZ nästa sommar så planerar vi ett projekt där konstnärer skapar automatiserade ljudsystem med hjälp av förnyelsebar energi. I höst och vinter gör vi installationer på GöteborgsOperan, Jönköpings Museum och Supermarket i Stockholm bland annat. Vi planerar också en BZZZ-festival i Brasilien i samarbete med konstnärer och biodlare från indianreservaten. Planer finns också på att bygga en Kvarnofon mitt inne i djungeln.
Vilken annan arrangör eller konstnär verksam inom den här sortens uttryck i Västsverige borde RNM intervjua?
Vi tycker att Torpåkra Ljudstation är ett spännande initiativ och att även Christian Pallin har gjort otroligt mycket för Göteborgs experimentella musikscen.
Harp Art Lab
Mikael Ericsson, Julijana Nemeti, Kajsa Magnarsson
VÄDERKVARNEN BLIR SURRANDE BIKUPA
"Det är bina som pratar"
Den internationella ljudkonstfestivalen Bzzz! inleddes under fredagen i Harplinge väderkvarn, utanför Halmstad. Ett 20tal konstnärer från hela världen är inbjudna för att förvandla kvarnen till en surrande bikupa. Det moderna samhället hotar bina och dess pollinering, vilket även är ett hot mot vår matförsörjning. Ljudkonst, konserter, dans och performance under tre dagar i kvarnen ska sätta binas utsatta situation i fokus.
I Harplinge, strax norr om Halmstad, har konstnären Mikael Ericsson förvandlat en väderkvarn till ett jättelikt musikinstrument. Han har kopplat ihop orgelpipor, bälgar och pianorullar med väderkvarnens maskineri och när vinden får fart på kvarnvingarna rullar ”musiken” igång. Många tonsättare har besökt hans experiment för att försöka förstå hur ”Kvarnofonen” fungerar.
VÄRT ATT MINNAS 2012
Harp Art Lab, byn Harplinges gamla kvarn byggs om till konstnärsdrivet galleri i
4 våningar med självspelande orgel som drivs av kvarnvingarna.