harp
start kvarnofoni attimi video news contact partners history



BZZZ DIGITAL 2020


BZZZ Internationella Ljudkonst Festival i Harp Art Lab, Harplinge väderkvarn har i år ställts inpå grund av Covid-19, myndigheternas restriktioner och stängda gränser.

Istället presenterar vi filmer från vår tioåriga verksamhet på instagram, Facebook och YouTube.

Den 30 oktober 2020 deltog Harp Art Lab på Sound Around Festivalen i Kaliningrad med filmen, "Reuse, Remix, Reclaim" som är en dokumenterar vår verksamhet 2010-2020 med projekt som Kvarnofonen, The BZZZ festivalen och Ljud vid Nissan.

Följ oss:




Festivaler från förr:

BZZZ 2019
BZZZ 2018

BZZZ 2017

BZZZ 2016
BZZZ 2015
BZZZ 2014





AI (ARTIFICIELL IDIOTI)

Performance för åtta händer och inga hjärnhalvor.
Ljud, objekt: Mikael Reuter, Kajsa Magnarsson, Julie Ericsson, Mikael Ericsson.

Harp Art Lab, 23-24 Aug 2019
Galleri Rostrum, Malmö, 14 dec 2019
Eter Festival Mejeriet, Lund, 25 jan 2020

Produktion: Harp Art Lab
www.harpartlab.se
Booking: ericsson@harpartlab.se





Mikael Ericsson
är utbildad vid Konstakademin i Köpenhamn. Arbetar med teckning, animation, skulptur, ljud, film och television och har ställt ut på Malmö Konstmuseum, Röda Sten, Vestfossen Konstmuseum, Moderna Museet, Dunkers Kulturhus, Avesta Art, Sound of Sörmland mm. På senare år har Ericsson skapat en serie storskaliga ljud- och videoinstallationer. 2010 startade han Harp Art Lab i Harplinge väderkvarn tillsammans med Julie Ericsson. 2012 installerade Kvarnofonen, en självspelande kyrkorgel som drivs av vingarna. Därefter har en rad samarbeten och projekt genomförts med ljudkonstnärer från hela världen bla. BZZZ International Sound Art Festival.

Kajsa Magnarsson, ljudkonstnär, performer och musiker med kandidatexamen i komposition, Högskolan för Scen och Musik och Universität der Künste i Berlin. Hon arbetar med performance, ljudinstallationer och klubbspelningar på  teman som kön, intimitet och pop/internet-kultur, ofta med humoristiska element. Hon har gjort performance och ställt ut på olika platser, mestadels i Europa;  Operahuset i Stockholm och Göteborg, Norbergfestivalen och Sound of Sörmland (Sverige), Gallery X & Beyond i Köpenhamn och Young Nordic Music Days (Danmark), Setouchi Triennale i Japan, Plivka i Kiev och Construction Festival i Dnipro (Ukraina), London Contemporary Music Festival och Bastard Assignments "Fresh and Clean" (England), Nordic Music Days i Reykjavik (Island), Specs On! I Berlin och unga nordiska musikdagar, Helsingfors, Finland, 2015 och New Generation 6.0 på Zentrum für Kunst und Medientechnologie i Kahlsruhe (Tyskland).

Mikael Reuter, arbetar med teckning, skulptur, collage, musik, performance och balett samt skådespelare inom teater, film och television. Hemmahörande i Västerås har han genom åren gjort stort avtryck i det allmänna medvetandet, främst i Stockholmstrakten med performance, högläsning och videokonst.

Julie Ericsson arbetar med måleri, ljud, skulptur och fotografi. Hon har ställt ut i Holland, Spanien, Frankrike, Belgien och Italien. Konstnärlig ledare för Harp Art Lab sedan 2010. utbildning: Accademia di Belle Arti di Venezia.



HARP ART LAB
Harp Art Lab är ett laboratorium för ljud- och klimatkonst som har sin verksamhet i Harplinge väderkvarn strax norr om Halmstad. Konstlaboratoriet grundades 2010 av konstnärerna Mikael Ericsson och Julie Ericsson med visionen att utveckla en plattform för innovativa och tvärvetenskapliga idéer och projekt. Harp Art Lab har under sju år utvecklats till en mötesplats för regionala och internationella samarbeten mellan konstnärer och publik. Arbetsmetoden baserar sig på en socialt engagerad och diskursiv ljudkonst praktik som kan ta sig olika uttryck: workshops, performance, konserter, installationer och plats-specifika verk.