harp
about kvarnofoni attimi video news contact partners history


BZZZ-festivalen återvänder för fjärde året till Harplinge väderkvarn som under helgen den 7-8 juli förvandlas till en arkitektonisk kökkenmödding av ljudkonst, live-elektronik, grafiska partitur, kvarnofoni och improvisation.

Susie Whaites, Laurie Tompkins, Simon Mattisson, Leif Jordansson, Garn (Elias Johansson, Emanuel Sandlund, Max Berntson), Joakim Jalhed, Gunhild Anderssen, Bo Söderström, Niklas Sjösvärd, Björn Eriksson, Mikael Ericsson

PROGRAM FRE 7 JULI


19.00
Leif Jordansson - Sound artists perform graphic scores with metalband Garn, Gunhild Anderssen, Bo Söderström, Niklas Sjösvärd



20.00
Laurie Tompkins & Susie Whaites




20.30
Mikael Ericsson - Scratch for Kvarnofon (Tannhäuser)



21.00
Simon Mattisson - Bärvågsdisco


PROGRAM LÖR 8 JULI



19.00
Joakim Jalhed - Live Electronik



20.00
Harp Art Lab Kollektief - Loft Bzzz!



20.30
Mikael Ericsson - Scratch for Kvarnofon (Rigoletto)



21.00
Niklas Sjösvärd & Björn Eriksson - New Electronic Works


BIO

Leif Jordansson
: Composer, sound artist and writer who has composed for film, theatre, ballet and installations in the nordic countries and Europe. Since 15 years artistic director for The Great Learning Orchestra, a Stockholm based orchestra playing music in-between composed and improvised music and that often collaborates with painters and other artists. LJ have created different projects for GLO: ”A4-room” (published as a book/box 2015) and ”Miniatures”, a collection of 56 one minute long compositions (will be released on a double vinyl 2017).
http://thegreatlearningorchestra.weebly.com, www.a4-room.com

Laurie Tompkins is a composer, curator, and writer. He performs playful, erratic music for instruments and electronics from bases in Berlin and the UK. Since 2014’s Handy, where he reimagined hillbilly banjo music with guitarist David Bainbridge from within a portable, battery-powered light installation by Dori Deng, he increasingly performs in his own work. Laurie has squealed his way through disruptive, desperate pieces at London’s Cafe Oto, Aarhus’ Radar, and regularly in smaller venues in Berlin and Manchester. Alongside regular collaborations and international engagements, he codirects the experimental imprint Slip.
http://cargocollective.com/laurietompkins/Laurie
slipimprint.co.uk

Susie Whaites is a British visual artist and musician living and working in Berlin. As a classically trained oboist she is active in the pursuit of new musical performance and endeavours to combine this with her visual projects. She has produced visual work collaboratively with composers such as Larry Goves, Aaron Parker and Laurie Tompkins.

Simon Mattisson make games, music, software and visuals.

Niklas Sjösvärd aka Zabutom is a musician and composer who works in the fields of electronic music, sound art and audiovisual art. He has studied composition and electronic music at the Academy of Music and Drama in Gothenburg. He performs new works with Björn Eriksson

Joakim Jalhed
is a Swedish composer, sound artist and writer.

Mikael Ericsson
is a visual artist working with sound.


CHECK OUT:
BZZZ 2016
BZZZ 2015

BZZZ 2014


BZZZ stöds av Region Halland & Halmstad Kommun



KONTAKT

KONTAKT
070 7304631
info (at) harpartlab.se


MER PROJEKT:



KVARNOFONKONSERT MED ERICSSON, WAGNER OCH LISZT
Lör 17/6 13.00-14.00
Lör 15/7 13.00-14.00

Mikael Ericsson framför nya verk för Kvarnofon av Ericsson, Wagner och Liszt. Fri entré.
Plats: HARP ART LAB, Harplinge väderkvarn



VAD ÄR LJUDKONST? HUR LÅTER NISSAN?
Lör 10/6 13.00-15.00

Harp Art Lab bjuder in till ett samtal kring projektet Ljud vid Nissan. Hur låter fyra kilometer Nissan när den flyter genom Halmstad? Hur påverkas vi av stadens föränderliga ljud? Kom med öppna öron. Gratis.

Plats: STADSBIBLIOTEKET, Elsasalen, Halmstad


MAKE SOME NOISE!
Lör 27/5 13.00-15.00

En workshop med konstnären Mikael Ericsson om ljudkonst, Kvarnofoni och improvisation. Du behöver inte kunna spela något instrument för att delta. Inte lämpligt för barn. Gratis.
Plats: HARP ART LAB, Harplinge väderkvarn, Kvarnliden 8 Harplinge


Den 9-11 2016 september arrangerade Harp Art Lab ‘Ljud vid Nissan’ i Halmstad. Tio konstnärer och en forskare genomföder ljudinstallationer, performance och expeditioner längs Nissan.

Ladda ner reseguide med program och karta (pdf)


GUIDE BOOK IN ENGLISH CLICK HERE


I projektet Ljud vid Nissan användes ljud- och ljudkonst som verktyg för förståelsen av stadsmiljön som omger oss. Harp Art Lab involverade en stor mängd invånare, konstnärer och andra intresserade i en serie workshops och ljudpromenader i processen med att kartlägga fyra kilometer ljud längs Nissan. Projektet avslutades med en serie ljudinstallationer längs Nissan den 9-11 september 2016

MEDVERKANDE
(klicka på namnen för mer information om projekten)

Laurie Tompkins,
Kajsa Magnarsson, Johannes Bergmark, Mikael Ericsson, Aga Jarzabowa, Maciej Baczyk, Maciek Polak, Klara Andersson, Conor McCafferty, Ann-Lousie Liljedahl, Julie Ericsson


Ljud vid Nissan stöds av Kulturbryggan, Region Halland och Halmstad Kommun. Tack till: HFAB, Stadsbiblioteket, Hallands Konstmuseum, Slottsmöllans Fastighets AB, Halmstad Kanotklubb, Kranens Vänner och Roots, Norre Port. Teknik, stöd och support: Tylösands Sound och Musikalen.



Harp Art Lab är ett laboratorium för ljud- och klimatkonst som har sin verksamhet i Harplinge väderkvarn strax norr om Halmstad. Konstlaboratoriet grundades 2010 av konstnärerna Mikael Ericsson och Julie Ericsson med visionen att utveckla en plattform för innovativa och tvärvetenskapliga idéer och projekt. Harp Art Lab har under sex år utvecklats till en mötesplats för regionala och internationella samarbeten mellan konstnärer och publik. Arbetsmetoden baserar sig på en socialt engagerad och diskursiv ljudkonst praktik som kan ta sig olika uttryck: workshops, performance, konserter, installationer och plats-specifika verk.

KONTAKT

HARP ART LAB
070 7304631
ericsson (at) harpartlab.se


MEDVERKANDE



Laurie Tompkins
‘600 Halmstad Songs’ består av en ‘sång’ för varje lägenhet som kommer att byggas vid Tullkammarkajen i Halmstad 2021.



Kajsa Magnarsson visar ljud- och ljusinstallationen ‘Rabbit Island Rave’ på den lilla obebodda Kaninön vid Slottsmöllan vars efterdyningar övergår i ett stillsamt lugn på dagen.



I verket ‘Play the Bridge for the Fish!’ bjuder Johannes Bergmark in allmänheten att spela på biblioteksbrons strängar för fiskarna i Nissan.



Mikael Ericssons installation ‘Soundtrack Nissan’ utgår från ljud som invånarna i Halmstad har spelat in längs Nissan. Ljudet flätas samman med händelser från andra platser som beblandar sig med staden.



Mikroskopiska vattenprover från Nissan sätts samman till en stop motion animation av Aga Jarzabowa och Maciej Baczyk. ‘Deep in the Image’ visas på Hallands Konstmuseum och på Roots, Norre Port med musik av Pin Park.



Klara Andersson tar er med på en ‘Expedition’ längs Nissan på slingriga stigar genom lager av egna och andras berättelser och håller ‘Brandtal’ i noise från Norre Port, Tornet på Nissastrand och Kapsylparken. Mot passiviteten, genom kroppen, för framtiden!



Conor McCafferty forskar kring användningen av ljud- kartor som en metod för stadsanalys, engagemang och samarbeten mellan allmänhet och stadsutvecklare. Han medverkar också som oberoende observatör av projektet samt medverkar i Harp Art Labs kartläggning av fyra kilometer ljud, hamn, stad och natur längs Nissan.



Ann-Lousie Liljedahl omvandlar klanger från en övergiven kran på Söder i ljudkonstverket ‘Echo of Iron’.



Pin Park
(Maciek Baczyk och Maciek Polak) spelar på legendariska analoga synthesizers till animeringen "Deep in the Image".



Julie Ericsson
ljudlägger den gamla järnvägsbron med minnen från resor genom fjärran städer i installationen ‘Ferrovie dello Stato’.



Sound Fishing - Johannes Bergmark



FÖLJ MED PÅ LJUDVANDRING LÄNGS NISSAN!

PRESSKLIPP


Sveriges Radio - Ljudpromenad längs Nissan
16 augusti 2016

LJUDKONST VID NISSAN BLIR EN UPPTÄCKTSFÄRD FÖR ÖRAT

Fyra kilometer ljud längs stadens å. Harp Art Labs ljudkonstprojekt "Ljud vid Nissan" inleds på fredag.


Ett tiotal konstnärer och en forskare medverkar i projektet. På tisdagen samlades sex av dem vid Nissans strand utanför stadsbiblioteket.

– Jag tycker det är jätteroligt att en så liten stad kan arbeta med så smala genrer, säger Halmstadkonstnären Ann-Louise Liljedahl.

Hennes bidrag till "Ljud vid Nissan" tar sig i uttryck genom att järnskrot slås mot en övergiven kran på Söder. Klangerna det skapar har därefter samlats in och blivit loopar i ett stycke som ska spelas upp under en installation på platsen. För att kunna få fram ljudet fick hon klättra upp i kranen.


Som ett instrument. Den övergivna kranen på Söder blev en källa till ljud, bland flera, under ljudkonstfestivalen.

– Den är hög och rostig och det blir en klang så stor att det skapar ett eko över Nissan, säger Ann-Louise Liljedahl.

"Echo of Iron" heter projektet och på söndag kommer Ann-Louise att ha en avslutningskonsert där hon improviserar fram ljud av looparna.

– Det här är inget vanligt konstprojekt. Det är ingen konstnär som kommer hit och hänger upp en tavla, utan det är en process, berättar Mikael Ericsson som driver projektet tillsammans med sin fru Julie Ericsson.

Konstnärerna som deltar i "Ljud vid Nissan" bedriver arbetet på plats. Några av dem som kommer utifrån var i Halmstad för två månader sedan för att inspektera miljön.

– De allra flesta idéerna kom då, när man såg platserna på riktigt. Vad man kan göra och vilka platser som känns spännande, säger Johannes Bergmark som har sin bas i Stockholm.

Han fastnade för gångbron utanför biblioteket. Dess vajrar beskriver han som strängar på ett stort musikinstrument som allmänheten ska få spela på. Projektet ser han som ett experiment och en upptäcktsfärd, dels för honom själv, dels för dem som lyssnar. Johannes kommer även att fånga ljud under Nissans yta.

– Jag hittade en drivvedsbit vid Slottsmöllan. I min fantasi såg det ut som ett fiskespö och då fick jag idén om att fiska upp ljud från Nissan, berättar han och visar upp sitt fynd.

På drivvedsbiten ska han fästa en ljudupptagningssladd och ljudet från gångbrons vajrar ska i sin tur skickas i motsatt riktning - till Nissans fiskar.

– Som tack för hjälpen ungefär, säger Johannes Bergmark.
"Ljud vid Nissan" arrangeras av ljudlaboratoriet Harp Art Lab i Harplinge. Med start på fredag pågår det till och med söndag.

Oskar Carlsson, Hallandsposten 7 sept 2016


Sveriges Radio - Play the Bridge for the Fish - Johannes Bergmark
10 sept 2016


Sveriges Radio - Expedition längs Nissan med Klara Andersson
10 sept 2016


Lät. Gamletullsbron var en av platserna där det kom läten ifrån under kulturprojektet ”Ljud vid Nissan” förra veckan

KULTUR SKA INTE SPRIDA OLJUD

Kultur – vad är det? En massa kulturarbetare har gjort sitt jobb – att föra oljud över hela staden under några dagar.

Har vi inte nog av oljud och ljud i vår vanliga vardag, utan att behöva tillföra detta?

Man trodde ibland att man var på en gammal bangård med en massa rostiga lok, konstiga ljud som från en magnetröntgenkamera med mera. Nej vet ni vad, detta måste man kunna betacka sig för.

Finns det inte bättre verksamhet för er är det trist!

Störd (före eller efter)

Hallandsposten 15 sept 2016



LJUD VID NISSAN LJUDER VIDARE

Replik
Svar till Störd (före eller efter), 15/9

Signaturen Störd stör sig på att Ljud vid Nissan innehåller ljud. Tyvärr måste jag meddela att både konstprojektet och staden längs Nissan kommer att fortsätta att låta även i framtiden.

Tillsammans med väder och vind, maskiner och djur är vi alla medskapare till hur det låter längs Nissan. Ibland smeker staden medhårs och är mjuk och len som en sommardag. Ibland är den grym och krossar allt motstånd med dunder och brak. Allt detta sker som tur inte i total tystnad. Det vore verkligen skrämmande. Nej vi intresserar oss för ljud och tillsammans med konstnärer, forskare och Halmstadbor kartlägger vi ljudet längs Nissan genom ljudpromenader, diskussioner och konstprojekt. Målet är att lokalisera intressanta platser och förbättra promenadstråket längs Nissan. Och här spelar ljudet en viktig roll för upplevelsen av staden och utformandet av den nya stadsdelen på Tullkammarkajen. Vår undersökning presenteras i oktober.

Under tiden fortsätter Ljud vid Nissan och för er som inte tycker om ljud vill jag varmt rekommendera Aga Jarzabova & Maciej Baczyks film/installation, ”Deep in the Image”, som finns att beskåda på Hallands Konstmuseum månaden ut. Ni som tycker om ljud kan också gå dit. För även om det rör sig om en stumfilm, som dokumenterar platser längs Nissan under perioden 3-9 september 2016, så är filmen ett fint exempel på ljudkonst.

Dessutom har jag glädjen att meddela att Ljud vid Nissan deltar på Kulturnatten den 1 oktober från Kran 2 på Tullkammarkajen. Vässa öronen och/eller högafflarna.

Mikael Ericsson, konstnär och konstnärlig ledare för Harp Art Lab

Hallandsposten 20 sept 2016
_

KULTUR KAN VARA BÅDE VACKERT OCH PROVOCERANDE

Replik
Svar till Störd (före eller efter), 15/9.

Kultur. Under rubriken ”Kultur är inte att sprida oljud” beklagar sig signaturen Störd över det oljud som konstnärer har spridit över Halmstad under några dagar.

Det som jag antar hen åsyftar är ljudkonstfestivalen Ljud vid Nissan, som ägde rum nyligen när konstnärer till exempel återskapade hur det kunde låta vid Järnvägsbron när tågen drog fram.

Att levandegöra historien kring Nissan under en timme vid två tillfällen, tyckte jag personligen blev väldigt effektfullt och fint och många med mig.

Och konst kan vara att skapa oljud. Konst kan också vara vackert och ibland provocerande. Och det var det tydligen denna gången.

Lena Engström (normalstörd)

Hallandsposten 20 sept 2016
_

HADE (O)LJUDET HÄNGT UPP SIG?

Replik
Svar till Mikael Ericsson, 21/9

Kultur. Vill bara kommentera repliken på min insändare om (o)ljudet vid Nissan under de dagar det höll på.

Jag vill bara berätta, att vi kom hem 16:00 och klockan 20:00 höll fortfarande ljudet på. Jag vet inte om det varit likadant alla dagar det fortgått, men så var det på söndagen.

Kan det ha hängt upp sig?! Eller var du bara ute på en promenad och hörde det då?

Nu har jag sagt mitt om detta.

Störd (före eller efter)

Hallandsposten 1 okt. 2016



INGET (O)LJUD FÖREKOM UNDER LJUD VID NISSAN


Replik
Svar till Störd (före eller efter), 1/10

Kultur. Jag beklagar verkligen att du missade det mesta av Ljud vid Nissan då du bara kunde medverka från klockan 16.00 till 20.00 på söndagen.

Eftersom du undrar vad jag höll på med under denna tidsperiod så kan jag berätta följande: jag var med och förberedde Ann-Louise Liljedals konsert Echo of Iron vid den gamla kranen längst ut på Söder där jag också deltog med ett solo för slägga från klockan 19.42 till 19.44.

Det enda ljudet som hängde upp sig under konserten kom från Johannes Bergmark som hängde i och spelade på pianotrådar under kranen med stor virtuositet.

Som ansvarig för projektet kan jag garantera att inget (o)ljud förekom under Ljud vid Nissan. Inte heller någon tystnad.

Mikael Ericsson, konstnär och konstnärlig ledare för Harp Art Lab

Hallandsposten 1 okt. 2016